
ProFIdivadlo v letošním roce uvádí jako svou 25. hru C. Higginse „Harold a Maude“. Romantický příběh lásky osmnáctiletého Harolda k osmdesátileté Maud pod taktovkou zbrusu nového režijního tandemu. Tady je svět ještě v pořádku!
ProFIdivadlo v letošním roce uvádí jako svou 25. hru C. Higginse „Harold a Maude“. Romantický příběh lásky osmnáctiletého Harolda k osmdesátileté Maud pod taktovkou zbrusu nového režijního tandemu. Tady je svět ještě v pořádku!
Po vynucené pauze, která zhatila premiéru již takřka nazkoušeného představení a přerušila kontinuitu souboru, se proFIdivadlo rozhodlo vrátilo na prkna, která znamenají svět s novými posilami a novou hrou, jejímž hlavním protagonistou je Alan Turing, který by roce 2022 oslavil 110 výročí narození. Turing, jak známo za druhé světové války prolomil německou šifru Enigma a přispěl tak notně ke […]
Groteska o prostoduchém žvanilovi, který je pro svoji náklonnost k pivu přezdíván Švejk. V hospodě si ho všimne mediální odborník a poté z něj profesionální agentura učiní volebního lídra strany s mizivými preferencemi. Takřka přes noc se tak z uplkané nuly stává obávaný protivník ostatních politických kandidátů. Stranické sekretariáty intrikují, média běsní a do voleb zbývá už jen pár dní…
Umělá inteligence, před kterou varoval již Elon Musk, vzala programátorům práci. Korporáty jako IBM, Red Hat, Honeywell a další zkrachovaly, takže z kdysi vysoce ceněných odborníků jsou náhle nezaměstnaní, kteří třou bídu s nouzí. Aby zachránili svá rozpadající se manželství, rozhodnou se někteří ze zoufalství nacvičit a realizovat ajťáckou strip show, a to výhradně pro ženy a informaticky nadoraz, tedy DONAHA.
Dramaturgie souboru tentokrát vsadila na generačně kontroverzní americký román Chucka Palahniuka Klub rváčů, který náš studentský soubor uvádí ve vlastní divadelní adaptaci ušité na míru právě PROFIDIVADLU (obdobně jako předchozí titul Katyně). Schizofrenická identita protagonisty odkojeného televizí a opuštěného Bohem je opět umocněna zvráceně černým humorem, třeskutou bizarností, provokativními bonmoty, fantasmagorií, hněvem nad světem plným přetvářky, lží a konzumnosti. To vše uhněteno osobitou režií, vlastní autentickou scénickou hudbou, nápaditou prací se světly, vyváženým zvukem, kreativní scénografií, nekonvenční kolekcí kostýmů… zkrátka tím, na co jsme si už u PROFIDIVADLA za dvacet let zvykli. Postavy inscenace jsou provokativně cynické, ale mají osobité charisma. Představení s rychlým spádem a deprimujícím vyvrcholením nehladí po srsti, právě naopak. No považte, třeba zlomyslně vkládat podprahově vnímané porno záběry do dětských filmů! Ale dost o Klubu rváčů: jediné pravidlo Klubu rváčů je totiž nikdy nemluvit o Klubu rváčů.
Známý spisovatel a dramatik Pavel Kohout napsal svoji KATYNI jako román. Od studentů Profidivadla Fakulty informatiky Masarykovy univerzity bylo docela troufalé převést vícevrstevnou a mnohovýznamovou románovou předlohu uznávaného dramatika na vlastní studentské drama. Lze se nadít, že to nejspíše v jejich převodu a podání ani tak nebylo drama, jako spíše cosi študácky neuměle krkolomného, zato recesisticky šťavnatého. Ale upřímného, to dozajista. Jen považte: střední odborná katovská škola zakončená maturitou! A v ní sladká studentka Lízinka jako vůbec první diplomovaná katyně na světě! Je to úsměvné? Je to morbidní? Naskakuje při tom husí kůže? Nejspíše to všechno a navíc mnoho jiného. Kdo na vlastní oči neviděl, přišel o hodně.
„Já stejně nevím, jestli jsem do něj fakt zamilovaná,“ stejská si Součková, protože Antoša je Rusák, zrovna jako ten Oněgin. A na zdi visí soudruh Husák, v ruce srp a kladivo, a chápavě jí k tomu přikyvuje. Některé otázky jsou holt věčné: například jestli bude Součková chodit s Havlíčkem, Kaplanem, Antošou nebo Schlesingerem, jestli je Krugelová mrcha nebo ultra-mrcha a jestli se […]
PROFIDIVADLO na Fakultě informatiky MU v kontrastu k předchozím náročným tragédiím vsadilo letos na výjimečně hořkou funebráckou komedii nejnižší cenové skupiny s názvem AMATÉŘI. Rakev přímo na jevišti, původní pohřební songy studentů, černý humor – někdy snad až příliš černý. V první verzi bylo obsazení výhradně pánské, dramaturgie souboru proto připsala sedm nových dámských rolí doslova jako řemen. Celé je to chvílemi k pláči a chvílemi k smíchem popukání, ale spíš to druhé.
Proslulý román Kena Keyseho, známý pod názvem Vyhoďme ho z kola ven, převedl do divadelní podoby Dale Wasserman a na prknech ProFIdivadla byl uveden
v dramaturgické úpravě Josefa Prokeše.
Osobitá dramatizace románu Williama Goldinga Pán much v rámci genderové korektnosti přivádí na scénu oproti předloze i dívky. Hraje 22 herců (7 žen, 15 mužů) za podpory 37 členného realizačního týmu. Režie Zdeněk Filipec
Na základě slavné předlohy Jaroslava Foglara napsal hru přímo na míru PRO*FI*DIVADLA Josef Prokeš. Přidal navíc Sesterstvo králičího ocásku a zvítězit nechal Bratrstvo kočičí pracky v čele s Dlouhým Bidlem. Celý příběh je rámován nechvalně známými politickými procesy 50. let XX. století.
Shakespearovu tragédii Romeo a Julie v překladu Martina Hilského přepracoval Josef Prokeš. Slavné drama bylo převedeno do současného Brna. Romeo z mocné podnikatelské rodiny Monteků se zamiluje do čtrnáctiletého Juliana z nepřátelského developerského klanu Kapuletů, přičemž Romea i Juliana hrají dívky.
Inscenace hry Milana Kundery byla realizována pouze jako neveřejná zápočtová semestrální práce pro vzdělávací účely.
Drama proslulé tragické komedie Friedricha Dürrenmatta bylo přeneseno do naší moravské současnosti, takže z výroku staré dámy „svět ze mě udělal děvku a já z něj udělám bordel“ o to více mrazilo.
Hra Mariana Pally sledovala dobrodružnou plavbu vesmírem a eskapády posádky tvořené kapitánem kosmické lidi, umělcem, bioložkou, modelkou, policajtem, obchodníkem a babičkou – bývalou prostitutkou.
Nejslavnější světové drama, uvedené ve starožitném překladu E.A.Saudka, tedy v překladu, který dosud
v Brně nikdy uveden nebyl.
Lyrizující groteska studenta informatiky Ondřeje S. Nečase využila prvků sci-fi a fantasy k vytvoření osobité zápletky, plné gagů, humoru a napětí.
Reality show imitující mezinárodní konferenci se vším všudy – s výborem, presidentem, příspěvky přijatými i nepřijatými. Součástí představení bylo i vystoupení mažoretek, dívčí box a pěvecké sólo kontraaltisty s původní kantátou, napsanou Mikulášem Piňosem právě pro tuto příležitost či přednáška Jana Boudy „Kvantová teleportace ženy“. Brněnský tisk se obšírně rozepsal o inzultaci člena výboru rozezlenou feministkou. O úspěšnosti divadla svědčila skutečnost, že spousta účastníků uvěřila v autenticitu konference.
Komenského předloha zdramatizovaná Ludvíkem Kunderou, který se i s chotí premiéry zúčastnil. Labyrint světa byl převeden do labyrintu spleti chodeb fakulty informatiky a jejího okolí.